سخنان اهل بیت

تعابیر عجیب در رابطه با زیارت سیدالشهدا (ع)

آیت الله محمد غروی عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: جایگاه ویژه اربعین از دو نگاه حایز اهمیت است. از یک طرف به دلیل خود عدد ۴۰ که برخی بر آن تاکید می کنند و دیگر اینکه روزی است که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه از یک سو و اهل بیت پیامبرصل الله علیه وآله نیز که در مسیر بازگشت به مدینه بودند از سوی دیگر برای دیدار با شهدای کربلا به این سرزمین می آیند.

به گزارش شفقنا به نقل از شبستان این یک حادثه سنگین است چه برای این صحابی پیامبر صل الله علیه وآله و چه برای قافله اهل بیت علیهم السلام که هنگام بازگشت از شام به مدینه تقاضا کردند که از مسیر کربلا عبور کنند تا بتوانند ابدان مطهر شهدا را زیارت کنند.

وقتی این دو به اصطلاح قافله (جابر و عطیه و بازماندگان عاشورا) به کربلا می رسند به خصوص برای قافله اهل بیت بسیار سخت است چرا که تمامی آن مصائب دوباره برای آنها زنده می شود و طبعا خود این ماجرا حادثه ای است که می تواند مبدا تاریخی باشد به عنوان اربعین امام حسین علیه السلام.

وی با بیان این که اصولا زیارت امام حسین علیه السلام از نظر روایات جایگاه ویژه ای دارد گفت: شاید هیچ موضوع دیگری را نداشته باشیم که در روایات اینچنین بر آن تاکید و سفارش شده باشد آنچنان که بخش زیادی از کتاب «کامل الزیارات» درباره زیارت سید الشهدا علیه السلام است.

این کتاب نوشته ی مرحوم «ابن قولویه» است که از قدمای اصحاب و از مشایخ و بزرگان ماست و پیش از شیخ طوسی و شیخ مفید می زیسته و کتابش نیز از نظر سند از استحکام بالایی برخوردار است و بخش زیادی از کتاب مربوط به زیارت امام حسین (ع) است.

آیت الله غروی خاطرنشان کرد: روایات عجیبی در این کتاب در رابطه با زیارت امام حسین علیه السلام وجود دارد، به عنوان مثال در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: زیارت امام حسین علیه السلام بر هر کس که به آن حضرت اعتقاد داشته و به امامت ایشان اقرار دارد، واجب است. (البته فقها در اینجا وجوب را بر استحباب موکد حمل کرده اند.)

در روایت دیگری نیز نقل است که زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام معادل ۱۰۰ حج مستحبی و ۱۰۰ عمره مقبول است. در حدیث دیگری آمده است که: کسی که زیارت کند آن حضرت را در حال معرفت به جایگاه حضرتش، بهشت برای او خواهد بود.

به هر شکل باید اذعان کرد که تعابیر عجیبی در روایات ما در رابطه با زیارت سیدالشهدا علیه السلام وجود دارد حتی در روایت شده است که کسی که زیارت امام حسین علیه السلام را ترک کند، گویا حق خدا و رسول خدا صل الله علیه وآله را ترک کرده است و کسی که زیارت ایشان را به جای نیاورد ایمان و دین وی ناقص می باشد.

همچنین فرموده اند: افراد غنی یعنی افرادی که از نظر مال دنیایی برخوردار هستند وظیفه دارند که در سال دو بار به زیارت آن حضرت مشرف شوند و افراد فقیر حداقل یک بار باید ایشان را زیارت کنند. با وجود این تاکیدات باید توجه داشته باشیم که این زیارت تا چه حد اهمیت دارد و چه ثواب و آثاری برای آن نقل شده است. هرچند بسیاری از روایات موجود در این زمینه نیز قابل درک و فهم نیست.

این استاد حوزه تصریح کرد: پیش تر اشاره شد که زیارت امام حسین علیه السلام معادل با حج مستحبی و مقبول است؛ از سوی دیگر ما درباره عمره و حج شاهد هستیم که ائمه و معصومین ما با پای پیاده به حج یا عمره می رفتند.

این پیاده رفتن به کربلا از دیر زمان در میان طلاب و علما در نجف اشرف رسم بوده و سعی می کردند در طول هفته عصر چهارشنبه و یا روز پنج شنبه با پای پیاده به کربلا بروند. زیارت کربلا در روز عاشورا و روز اربعین نیز جای خود را داشته است. مردم عراق نیز از گذشته چنین رسمی داشته اند و این اواخر با توجه به اینکه شرایط عراق تغییر کرد و دسترسی به زیارت عتبات راحت تر شد طبیعتا این موج به وجود آمد و ما امروز می بینیم اربعین چندین میلیون نفر زائر دارد و بخش عظیمی از آنها نیز پیاده به کربلا می روند. این پیاده رفتن نیز به خاطر تکریم و احترام امام حسین (ع) و اهل بیت و اصحاب آن حضرت است.

آیت الله غروی تصریح کرد: اصولا تمام توصیه ها و سفارشها برای زیارت امام حسین (ع) به این دلیل است که جریان عاشورا هیچگاه فراموش نشود و این تجربه تاریخی که در صدر اسلام رخ داد همواره مورد توجه مسلمین قرار بگیرد که چنین خطراتی می توانند جامعه اسلامی را تهدید کند و به گوش باشند که اگر مسیر دین انحراف پیدا کرد کار به جایی می رسد که فرزند پیامبر را حتی کسانی که اعتقاد به اسلام دارند، شهید می کنند.

این زیارت ها از یک سو و زیارت اربعین و به خصوص پیاده روی آن از سوی دیگر همه جزء شعائر دینی و مذهبی ماست و قدرت اسلام و تشیع را به نمایش می گذارد و وحدت پیروان اهل بیت را نشان می دهد.

وی افزود: در این راهپیمایی میلیونی که حتی پیروان سایر مکاتب از سایر کشورها در آن حضور دارند همه مردم به هم کمک می کنند و امور به راحتی اداره می شود و این رویداد به واقع آبرویی برای جهان اسلام است. شما تصور کنید حتی اگر یک دهم چنین جمعیتی را برای موضوعی در جایی جمع کنند چه امکانات وسیعی و چه پشتیبانی های عظیمی مورد نیاز است در حالی که می بینیم در بازه زمانی به اندازه ۲ هفته چندین میلیون نفر در این راهپیمایی عظیم انسانی با این وسعت و با وجود مشقت های زیاد شرکت می کنند و به لطف الهی هیچ مشکلی پیش نمی آید.

این جریان عظیم می تواند وحدت امت اسلامی را به نمایش بگذارد، بنابراین باید سعی کنیم این جریان هر روز بیش از گذشته مفیدتر باشد و از فرصت های فرهنگی بهترین بهره گیری در این ایام به عمل آید و با مدیریت و پشتیبانی هرچه بهتر حداکثر استفاده از این سفر معنوی تحقق پیدا کند.

منبع: شفقنا

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن