اهل‌بیت (ع)شناخت اهل بیت و اصحاب (ع)

چرا امام یازدهم در وصیت خود مادر گرامیشان را وصی و تنها وارث خود معرفی نمودند؟

در دوران عسکریین(ع) ( امام هادی و امام عسکری ع) در میان حاکمان بنی عباس نگرانی عمیقی به وجود آمده بود. این نگرانی مربوط به اخبار و احادیث فراوانی بود که توسط پیامبر(ص) و ائمه(ع) بشارت به تولد فرزندی از امام حسن عسکری(ع) می داد که بر هم زننده اساس حکومت های باطل و واژگون کننده تاج و تخت ها است و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد. از این رو، آن دو بزرگوار به ویژه امام حسن عسگری (ع) سخت تحت نظر بوده و دستگاه خلافت تلاش می کرد از تولد چنین فرزندی جلوگیری کند.

به همین علت تمام غرض امام حسن عسکری (ع) آن بود که ولادت امام مخفی مانده و مردم خصوصاً خلفاء عباسی از این موضوع مطلع نشوند و طبیعی است در چنین شرائطی اظهار نام فرزند و وصیت مستقیم به ایشان، با هدف مذکور منافات داشته و به نوعی نقض غرض محسوب می شد

بنابراین با توجه به این امر، امام ولادت حضرت را مخفی نگه داشت که البته این شیوه  در زمان برخی ائمه قبلی نیز رائج بوده است. آن چنانکه در برخی از روایات امام حسن عسکری (ع) به امام حسین(ع) تشبیه شده است که در آن زمان امام برای حفظ جان حضرت سجاد (ع)، خواهرش زینب(س)را به عنوان «وصیّ» انتخاب کردند(۱) و یا امام صادق (ع) برای حفظ جان امام موسی (ع) کاظم ، پنج نفر  از جمله امام موسی کاظم (ع) و خلیفه وقت و…را وصی خود قرار داده و برای آنها وصیت نوشت و برای مصلحت مهمتر از وصیت انحصاری به امام کاظم (ع) که به نوعی حاکی از امامت بعد از ایشان باشد، خودداری کردند (۲)

به علاوه آنکه فارغ از آنچه بیان شد احادیث فراوانی در مورد اصل یا کیفیت ولادت آن حضرت بیان شده است مثلاً از ابی هاشم جعفری نقل شده است که گفت من به امام حسن عسکری (ع) عرض کردم: جلالت شما مانع سؤال من می شود پس اجازه بفرمایید از شما سؤال بپرسم. حضرت فرمود: بپرس. عرض کردم: آقای من آیا شما فرزندی دارید؟ فرمود: بلی…(۳) که البته احادیث فراوانی در این زمینه وجود دارد (۳) یا در روایات بسیاری از اصحاب ائمه نقل شده است که ولادت امام را گزارش داده اند از محمد بن حسن کرخی نقل شده که از ابو هارون که مردی از یاران ما بود شنیدم میگفت من صاحب الزمان را دیدم روز ولادتش جمعه بود در سال دویست و پنجاه و شش.‏ (۴)

که البته روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد که برای رعایت اختصار از ذکر آنها خودداری می کنیم.

بر این اساس ولادت امام از مواردی است که در بسیاری از کتب روائی و تاریخی نقل شده است و وصیت امام عسکری (ع) به مادر خویش، به دلیل حفظ امام زمان و مصلحت مهم تری صورت گرفت و توجه به این نکته ضروری است که در همه این موارد وصی واقعی و اصلی ائمه همان امام معصوم بعدی است که به جهت مصالح بیان شده، این امر مخفی مانده به ظاهر، امام شخص دیگری را برای وصیت انتخاب کردند.(۵)

 

پی نوشت ها:

۱. شیخ صدوق‏،کمال الدین،ترجمه کمره ای،محمد باقر، چ داراکتب الاسلامیه، تهران ۱۳۷۷ ه ش، ج ۲، ص ۱۷۸.

۲. ر.ک شیخ طوسی‏،کتاب الغیبه، چ مؤسسه المعارف الإسلامیه، بی جا، بی تا، ص ۱۰۸.

۳. مرحوم کلینی، الکافی، چ داراکتب الاسلامیه، تهران، بی تا، ج ۱، ص ۳۲۸، باب الاشاره و النص الی صاحب الدار(ع) .

۴. شیخ صدوق‏،کمال الدین و تمام النعمه،چ دارالکتب الاسلامیه، تهران ۱۳۹۵ ه ق، ج ۲، ص ۴۳۲.

۵. ر.ک شفیعی مازندرانی، سید محمد،عاشورا، حماسه‏ی جاوید،چ مشعر،بی تا،ص ۲۹۱.

منبع: شهر سوال

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن