احکام

احکام زنا و بازگو کردن این گناه / نظر مراجع تقلید

زنا یکی از گناهانی کبیره ای است که قانون مجازات نیز مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته است.

زنا یکی از گناهانی کبیره ای است که قانون مجازات نیز مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته است.

زنا چیست؟

زنا در اصطلاح شرع عبارت است از داخل کردن مرد آلت تناسلی خود را در فرج زن به مقدار ختنه گاه یا بیشتر، بدون آنکه بین آن دو عقد ازدواجی واقع شده باشد یا مرد مالک زن باشد یا شبهه عقد یا ملک وجود داشته باشد

 انواع زنا کدامند؟

 

۱- زنای با محارم نسبی:

محارم نَسَبی کسانی هستند که انسان به علت هم خونی با آن‌ها محرم است. برای نمونه خواهر،مادر، عمه و خاله برای مرد و برادر، پدر، دایی و عمو برای زن از محارم سببی محسوب می‌شوند. در نتیجه زنا با محارم به معنای آن است که مثلاً یک مرد با یکی از زن‌هاییی که جزو محارم نَسَبی وی هستند و ازدواج کردن با آنان ممنوع (حرام) است، مرتکب این گناه شود.

۲- زنای به زور:

زنای به زور یا زنای به عنف، با زور و اجبار و تجاوز همراه است. مثلاً زنی به این عمل راضی نباشد و مرد با زور و ارعاب و تهدید با او نزدیکی کند. هرگاه کسی به زنی که راضی به همبستر شدن با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی تجاوز کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگر چه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم زنای به عنف جاری است.

۳- زنای محصن (محصنه):

زنای محصنه به معنای آن است که شخص زناکننده دارای همسر دائمی باشد به گونه‌ای که هرگاه بخواهد با همسر خود نزدیکی کند مانعی در کار نباشد و با این حال تن به این گناه داده باشد. به زبان ساده‌تر اگر یک زن متاهل زنا کند، به فعل رخ داده زنای محصنه گفته می‌شود و اگر زانی مرد باشد زنای محصن گفته می‌شود.

البته اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماریی که موجب خطر برای طرف مقابل می‌گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می‌کند. به عنوان مثال اگرچنانچه زنی در هنگام غیاب شوهرش (مثلا به یک مسافرت طولانی رفته است)، با فرد دیگری زنا کند، در حکم محصنه نیست.

۴- زنای غیرمحصنه:

به زنایی گفته می‌شود که شخص زناکار (زن یا مرد) فاقد همسر و مجرد باشد و به اختیار خود رابطه جنسی برقرار کرده باشد و یا شرایط احصان برای زن و مرد وجود نداشته باشد. به زبان ساده‌تر به زنای شخص مجرد، زنای غیر محصنه گفته می‌شود.

شرایط اثبات زنا

 

شرایط ثبوت زنا به اقرار

ثبوت زنا به اقرار، علاوه بر شرایط عمومی (بلوغ، عقل، اختیار و آزاد بودن) منوط به چهار بار اقرار در چهار مجلس است. در ثبوت حدّ زنا با چهار بار اقرار در یک مجلس اختلاف است. اکثر فقها قائل به ثبوت آن‌اند. در اقرار کمتر از چهار بار حدّ ثابت نیست. برخی، تعزیر را ثابت دانسته‌اند. از برخی قدما ثبوت حد با یک بار اقرار نقل شده است.

شرایط ثبوت زنا با بیّنه

ثبوت زنا با بیّنه منوط به شهادت چهار مرد یا بنابر قول مشهور سه مرد و دو زن است.
در اینکه با شهادت دو مرد و چهار زن ثابت می‌شود یا نه، اختلاف است. قول نخست به مشهور نسبت داده شده است. البته بنابر این قول، تنها حدّ تازیانه ثابت می‌شود نه رجم شهادت شهود بر وقوع زنا و مشاهده آن در یک مکان و یک زمان باید به طور صریح باشد. در غیر این صورت حد ثابت نمی‌شود و بر گواهان به سبب نسبت ناروا، حد قذف جاری می‌شود
بر شاهدان مستحب است از شهادت به زنا خودداری کنند؛ بلکه بر قاضی نیز مستحب است با اشاره و کنایه شاهدان را بر ترک شهادت ترغیب نماید.حدّ زنا از حقوق اللَّه به شمار می‌رود؛ از این رو، شهادت تبرعی (بدون درخواست قاضی) نسبت به آن پذیرفته است.
زنا با آزمایشهای پزشکی ثابت نمی‌شود.
در ثبوت حدّ زنا، علاوه بر بلوغ، عقل و اختیار، لازم است مرد و زن زناکار به حرمت فعل علم داشته باشند یا آنچه به منزله علم است و در خصوص ثبوت حدّ رجم علاوه بر آنچه گفته شد، احصان نیز در هر دو معتبر است.

 

زنا بدترین راه دفع شهوت

 

«یعنی که گرد زنا نروید؛ زیرا این کار، یک کردار پلید و راه گمراه کننده ای است. شاید دقیق ترین تعبیری که در قرآن مجید از زنا شده، همین جمله «… وَ ساءَ سَبیلًا» باشد؛ زیرا این جمله ای است که اساسی ترین منطق اسلام درباره مخالفت و مبارزه با فحشا را روشن می کند. این جمله می گوید: عمل شنیع زنا یک راه طبیعی و خالی از خطر برای اطفای شهوت نیست.

جامعه ای که شهوت خود را از طریق زنا اشباع می کند، در یک جاده ناهموار و خطرناکی افتاده که عاقبت آن، دوری از مقصد و افتادن در پرتگاههای هولناک است. نیروی خدادادی شهوت، برای ابقای نسل انسانی و ایجاد یک سلسله هیجانات روحی و عاطفی در مرد و زن است که این هیجانات، ضامن تشکیل کانون خانواده و اطفای شهوت از یک طریق محدود و قانونی است؛ امّا ارتکاب زنا نه تنها اجتماع را به مقصد ابقای نسل نزدیک نمی کند بلکه اجتماع را در هزاران درّه مخوف، پرت می کند که دهها میلیون بیماران مقاربتی و میلیاردها دلار بودجه، برای معالجه آنها و میلیونها کودکان بی سرپرست، تنها گوشه ای از این پرتگاهها را نشان می دهد». باز در همان کتاب چنین می نگارد:

«هزاران مفاسد مختلفی که از توسعه فحشا و روابط نامشروع به وجود آمده، راستی آن چنان حیرت انگیز و ناراحت کننده است که نسبت دادن آن به بشر قرن بیستم، بی شباهت به تناقض نیست.

آدم فکر می کند بشری که دل ذرّه ها را با هزاران زحمت می شکافد تا از نیروی درون آن بهره مند شود، چرا نیروهای خدادادی خود را در کثیف ترین وضعی به انواع فحشا تباه می کند و در حالی که از یک طرف، قوای طبیعت را به کمک خود می طلبد، از طرفی، عوامل نیستی و اضمحلال خود را فراهم می سازد؛ مثلًا امروز برای استفاده از یک سلسله اشعه سودمند و یا نیروی اتم در عالم پزشکی، میلیاردها دلار مصرف می شود و صدها هزار مغز متفکر به فکر و فعالیت می پردازد و این تلاشهای دسته جمعی نتیجه بخش شده، در عالم بهداشت و پزشکی واقعاً تحوّلات و پیشرفتهای شگفت انگیزی به وجود می آورد، ولی به موازات این پیشرفتها، هر سال آمار بیماران مقاربتی و فداییان این بیماریها از میلیونها نفر بالا می رود و در نتیجه صدها هزار نفر در هر کشور به گوشه های بیمارستانها پناه برده، به صورت اعضای معطّل و فلجی، بار دوش اجتماع می گردند.

یا مثلًا با هزاران کوششهای دامنه داری که برای بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی هر کشوری به عمل می آید، در نقطه مقابل، میلیونها کودک بی سرپرست که همگی در نتیجه یک خوشگذرانی کوتاه و یک ملاقات موقت اند، در سراسر جهان چرخ اقتصادی کشورها را مواجه با مشکلات عظیم می کند و تازه پس از آن که دولتها وسایل تربیت و نگهداری این کودکان را فراهم نمودند، یک عدّه افراد شرور و خطرناکی می شوند که اجتماع را به انواع جرایم و جنایات مختلف تهدید می کنند و بالأخره دستگاه قضایی کشور از وجود این افراد، دائماً هراسان است».

احکام زنا از نظر آیت الله مکارم شیرازی

 

 

سؤال:دخترى با پسرى ازدواج کرده است و صیغه دائمى بین اینها خوانده شده، ولى هنوز عروسى نکرده اند و دختر در خانه پدر زنا کرده است، آیا این زنا محصنه است یا غیر محصنه؟ 
پاسخ:زناى محصنه نیست.
سؤال:آیا حاکم شرع مى تواند براى اثبات زنا یا لواط، پایه و اساس علم خود را نظریه پزشک قانونى قرار داده(متّهمین راجهت معاینه)انجام آزمایشات دقیق علمى به او معرفى کند، یا این که در این گونه موارد نفس رؤیت شهود در اثبات حد لازم است؟
پاسخ:نظریه پزشک قانونى به تنهایى کافى نیست.
سؤال:پسر و دخترى زنا کردند و پسر بعد از این عمل با دختر دیگرى ازدواج کرده است، امّا بعد از تزویج نیز همین عمل را با آن دختر تکرار کرده است، آیا این زنایى که بعد از تزویج پسر با دختر دوّم ادامه داشته، زناى محصنه محسوب مى شود؟
پاسخ:هرگاه بعد از ازدواج، عروسى کرده و این عمل را با دختر اوّل ادامه مى دهد، زناى محصنه محسوب مى شود.
سؤال:در صورتى که برگشتن دختر و پسر زناکار به محل زندگیشان باعث مفسده و اختلافاتى بین اهالى آن محل شود، آیا مى توان آنها را به محل دیگرى تبعید کرد؟
پاسخ:هرگاه ماندن آنها در محل خود موجب فساد شود، مى توان آنها را به محل دیگرى فرستاد.
سؤال:آیا حرمت زنا ذاتى است و یا عرضى؟
پاسخ:اگر منظور از ذاتى بودن این باشد که زنا حرام است خواه آثار زیانبارى داشته باشد و خواه نداشته باشد، جواب این است که آرى حرمت زنا ذاتى است.
سؤال:آیا طفل متولّد از زنا، حکم فرزند شرعى را دارد؟
پاسخ:طفل متولّد از زنا، از نظر حضانت و وجوب انفاق و مانند آنها (جز در مواردى که دلیل قائم بر استثنا آن شده است مانند مسأله ارث) حکم فرزند شرعى را دارد، بنابراین ولدالزّنا تمام احکام محرمیّت و وجوب نگهدارى و تربیت را دارد فقط ارث نمى برد.

احکام زنا از نظر آیت الله سیستانی

 

پرسش: آیا قرار دادن نطفه مرد اجنبی در رحم زن اجنبیه فی نفسه جایز است ؟ آیا این عمل شبیه به زنا نیست ؟
پاسخ: جایز نیست ولی حکم زنا را ندارد .
پرسش: آیا در زنا به عنف زانی ضامن مهر المثل می باشد ؟
پاسخ: بلی ضامن است .
پرسش: شخصی با خانمی ازدواج کرده است که قبلاً آن خانم مرتکب زنا شده مرد قبل از ازدواج از ارتکاب زنا توسط آن خانم مطلع بوده علی رغم آن با او ازدواج کرده زن بشدّت پشیمان است در این صورت تکلیف شوهر نسبت به مردی که با زنش مرتکب زنا شده است چیست ؟
پاسخ: تکلیفی بر ایشان نیست.
پرسش: مردی با خانمی ازدواج کرده است که از شوهر قبلی خود دختری دارد بعد از مدتی شوهر دوم با دختر همسر خود زنا می کند آیا با این زنا به همسر خود که مادر این دختر هست حرام می شود یا خیر؟
پاسخ: حرام نمی شود.

حکم زنا از نظر امام خمینی

سوال:‏جوانی در حال مستی با زن شوهرداری زنا کرده، فعلاً آن زن از شوهرش جدا شده‏‎ ‎‏و عده اش تمام است. آیا آن جوان حالا می تواند با آن زن ازدواج کند؟ در صورتی که‏‎ ‎‏در حال مجامعت عالم نبوده که این عمل موجب حرمت ابدی است. لطفاً جواب‏‎ ‎‏مسأله را مرحمت فرمایید.‏

جواب:‏‏بسمه تعالی، حرمت ابدیه ثابت است.‏

سوال:. اگر برادر مردی یا یکی دیگر از اقوام نزدیک با زن برادرش (نعوذ بالله) زنای‏‎ ‎‏محصنه کند آیا آن زن به برادرش حرام نمی شود؟ همچنین زنا به وسیله سایر اقوام‏‎ ‎‏مرد  یا زن؟‏

‏جواب:‏بسمه تعالی، زنا باعث حرمت زن به شوهرش نمی شود.‏

سوال:. در توضیح المسائل مسأله ۲۴۰۶ آمده است که: «اگر با مادر یا خواهر یا دختر کسی ازدواج نماید و‏‎ ‎‏بعد از ازدواج، با آن شخص لواط کند، آن ها بر او حرام نمی شوند». آیا اگر بعد از این ازدواج طلاقی‏‎ ‎‏پیش آمد، در عدّه می شود رجوع کرد؟ اگر عدّه گذشت، می شود عقد مجدد کرد؟‏

جواب:‏‏بسمه تعالی، در فرض مذکور، رجوع و عقد مانع ندارد.‏

سوال:  پیرو مسأله قبل اگر ـ نعوذبالله‌ ـ لواط با برادر زن بعد از طلاق یعنی در عدّه انجام‏‎ ‎‏شد باز می توان رجوع کرد؟ و اگر بعد از گذشتن عدّه، با برادر آن زن، لواط شد،‏‎ ‎‏می شود عقد مجدد کرد یا خیر؟‏

جواب:‏‏بسمه تعالی، رجوع مانع ندارد؛ ولی در صورتی که لواط بعد از عدّه بوده،‏‎ ‎‏حرمت ابدیه ثابت می شود.‏ 

احکام زنا از نظر آیت الله وحید خراسانی

 

مسأله ـ ازدواج با زنهایى که با انسان محرم هستند ـ مثل مادر و خواهر و دختر و عمّه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادر زن ـ حرام است.
محرم شدن مادر زن و مادر پدر او هرچه بالا روندمسأله  ـ اگر کسى زنى را براى خود عقد نماید ، اگرچه با او نزدیکى نکند ، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هرچه بالا روند به آن مرد محرم مى شوند.

محرم شدن دختر و نوه دخترى و پسرى زنى که عقد کردهمسأله ۲۴۵۰ ـ اگر زنى را عقد کند و با او نزدیکى نماید ، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پایین روند ، چه در وقت عقد باشند یا بعد به دنیا بیایند ، به آن مرد محرم مى شوند.

ازدواج با دختر زنى که براى خود عقد کردهمسأله ۲۴۵۱ ـ اگر با زنى که براى خود عقد کرده نزدیکى نکرده باشد ، تا وقتى که آن زن در عقد او است نمى تواند با دختر او ازدواج کند.

محرم بودن عمه و خاله خود و پدر و مادر هرچه بالا روندمسأله ۲۴۵۲ ـ عمّه و خاله انسان و عمّه و خاله پدر و عمّه و خاله پدر پدر یا مادر پدر و عمّه و خاله مادر و عمّه و خاله مادر مادر یا پدر مادر هرچه بالا روند به انسان محرمند.

محرمیت پدر و جد شوهر هرچه بالا روند و پسر و نوه پسرى و دخترى شوهرمسأله ۲۴۵۳ ـ پدر و جدّ شوهر هرچه بالا روند ، و پسر و نوه پسرى و دخترى او هرچه پایین آیند ، چه در موقع عقد باشند یا بعد به دنیا بیایند ، به زن او محرم هستند.

ازدواج با خواهر زنمسأله ۲۴۵۴ ـ اگر زنى را براى خود عقد کند به عقد دائم یا موقّت ، تا وقتى که آن زن در عقد او است نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.

ازدواج با خواهر زن در عده طلاق رجعى و بائن و عده متعهمسأله ۲۴۵۵ ـ اگر زن خودرا ـ به ترتیبى که در کتاب طلاق مى آید ـ طلاق رجعى دهد ، در بین عدّه نمى تواند خواهر اورا عقد نماید ، و همچنین ـ بنابر احتیاط واجب ـ در صورتى که در عدّه متعه باشد ، ولى در عدّه طلاق بائن مى تواند با خواهر او ازدواج نماید.

ازدواج با خواهر زاده و برادر زاده زنمسأله ۲۴۵۶ ـ انسان نمى تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده و برادر زاده او ازدواج کند ، ولى اگر بدون اذن زنش آنان را عقد نماید و بعد زن اجازه نماید اشکال ندارد.

اگر زن بفهمد شوهرش خواهر زاده و برادر زاده او را عقد کردهمسأله ۲۴۵۷ ـ اگر زن بفهمد شوهرش برادر زاده یا خواهر زاده اورا عقد کرده و حرفى نزند ، و حرف نزدنش کاشف از رضایت او نباشد ، چنانچه بعد رضایت ندهد عقد آنان باطل است.

ازدواج با دختر خاله یا دختر عمه خود بعد از زنا با مادر آنهامسأله ۲۴۵۸ ـ اگر انسان پیش از آن که دختر خاله خودرا بگیرد با مادر او زنا کند ، دیگر نمى تواند با او ازدواج نماید ، و بنابر احتیاط واجب دختر عمّه نیز همین حکم را دارد.

 

زائر

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن