دانستنی هادانستنی‌های مذهبی

حکم دست دادن با زن نامحرم چیست؟

از انجایی که در بعضی موارد دست دادن با زن نامحرم میتواند تحریک بر انگیز باشد اسلام در یک حکم کلی بر آن اشکال وارد کرده است 

داروخانه آنلاین داروپلاس

در روایت معتبری آمده است که ابوبصیر از امام صادق(ع) پرسید:آیا مرد اجازه دارد با زن نامحرم مصافحه کند؟

حضرت فرمود:نه، مگر این‌که جامه‌ای فاصله باشد (که دست نامحرم را لمس نکند).

آیات قران کریم درباب دست دادن با نامحرم

همچنین می‌توان از آیات

(وقُل للمؤمناتِ یغضضنَ مِن أبصارِهِنَّ ویَحفَظنَ فرُوجَهُن لا یبدِین زینَتَهُن الاّ ما ظهر مِنها وَلیَضرِبنَ بخمرِهِنَّ عَلی جیوبهِن وَلایُبدِینَ زِینَتَهُنَّ الاّ لبعولتهِن)

و به زنان باایمان بگو:دیدگان خود را (از نامحرم) فرو بندند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه نمایان است (مانند دست و صورت ) آشکار نسازند؛

(قُل لِلمُؤمِنِین یَغضّوا مِن أَبصارِهم وَیَحفَظُوا فُرُوجهُم)،

به مردان باایمان بگو:دیده (از نامحرم) فرو نهند و پاکدامنی خود را حفظ کنند؛

(وَلایَضرِبن بِاَرجُلِهِنَّ لِیُعلَم ما یُخفِین مِن زینتِهن فَلا تخضعن بِالقَولِ فیطمع الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَض)؛

پس به ناز سخن مگویید، تا آن کس که در دلش بیماری است طمع ورزد؛

از انجایی که در بعضی موارد دست دادن با زن نامحرم میتواند تحریک بر انگیز باشد اسلام در یک حکم کلی بر آن اشکال وارد کرده است

دست دادن با نا محرم برای افرادی موجب تحریک نمی شود مثلا در افراد سن بالا اما اسلام دست رد بر همه ی این موارد زده است

اما مراجع معظم تقلید درباره دست دادن با دستکش -چادر یا چیزی که حائل شود نظرات مختلفی دارند که در ادامه به آن میپردازیم

امام خمینی (ره)

اشکالی ندارد اما بنابر احتیاط واجب سعی شود فشار بر کف دست وارد نشود

حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله تعالی)

دست دادن اگر با دستکش یا چیزی مانند آن باشد اشکالی ندارد در غیر اینصورت حرام است

آیات عظام اراکی – تبریزی -خویی (رحمت الله علیهم)

اشکالی ندارد

آیت الله بهجت(رحمت الله علیه)

خلاف احتیاط است

آیت الله سیستانی (حفظه الله تعالی)

دست دادن با نامحرم با هر شرایطی چه پیر چه جوان جایز نیست اما دست دادن با دستکش یا چیز هایی مانند اینها اشکالی ندارد و در شرایطی که فرد ملزم به دست دادن باشد و اگر دست ندهد حرجی بر او حاصل میشود دست دادن اشکالی ندارد

آیت الله صافی گلپایگانی (حفظه الله تعالی)

اگر شخص در معرض ریبه و فساد قرار گیرد جایز نیست

آیت الله فاضل لنکرانی(رحمت الله علیه)

حرام نیست

آیت الله گلپایگانی(رحمت الله علیه)

اگر تلذذ در کار نباشد ایرادی ندارد

آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی)

بدون مفسده جایز است اما بهتر آن است که این عمل ترک شود

آیت الله نوری همدانی(حفظه الله تعالی)

در فرض عدم تلذذ اشکالی ندارد مگر اینکه تداوم و تکرار موجب مفسده باشد

آیت الله وحید خراسانی(حفظه الله تعالی)

در فرض تلذذ و ترس معصیت حرام است

منابع:
سراج سایت رسمی احکام جامع
اسلام کوئست

تبیان

 

زائر

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن